پست همکاری دریایی برگزاری بین الملل عربستان

پست: همکاری دریایی برگزاری بین الملل عربستان عمان تمرین نظامی شورای همکاری

گت بلاگز وب‌گردی خاورمیانه، بازاری بکر جهت چهارمین صنعت پولساز دنیا

مردم هنوز هنگامی که نام بازی و بازی‌سازی پیش کشیده می‌شود، تصور می‌کنند که بازی رایانه‌ای فقط جهت بچه‌هاست ولی حقیقت این است که صنعت گیم، صنعت چهارم دنیا اس

خاورمیانه، بازاری بکر جهت چهارمین صنعت پولساز دنیا

به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان؛ دنیای بازی‌سازی، دنیایی پر از اُفت و خیز هست. دنیایی که سرعت پیشرفت آن شگفت انگیز است و این باعث شده است که تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای جهت عقب نماندن از رقبا، سرعتشان را اوج ببرند. این صنعت نوپا که از ورودی جدی آن در کشورمان حدود یک دهه می‌گذرد، با پیشرفت‌های قابل توجهی روبرو بوده است ولی همچنان جهت عرض اندام در بازارهای جهانی، مسیری طولانی را پیش رو دارد. در گفت و گو با یک بازی‌ساز جوان کشورمان، پرسشها پیش روی صنعت بازی را بررسی کردیم. «دانیال طبیعی» فعالیتش را از سال 89 و در زمینه سخت‌افزار شروع کرد و کم کم وارد حوزه نرم‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای شد. او در نخستین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای حوزه جوانان با ساخت بازی «والیبال 2016» توانست عنوان عالی ترین بازی ورزشی را کسب کند.

طبیعی با بیان اینکه بازی‌سازی در کشور عزیزمان ایران یک صنعت نوپا محسوب می‌شود، می‌گوید: عمر بازی‌سازی در کشور عزیزمان ایران هنوز به یک دهه نرسیده است ولی در این مدت شاهد جدی شدن بازی‌سازی در کشور هستیم و کم کم باید قبول کرد که بازی‌سازی یک شغل محسوب می‌شود.

او اضافه می‌کند: البته نظر مردم هنوز عوض کردن چندانی نکرده و هنگامی که نام بازی و بازی‌سازی پیش کشیده می‌شود تصور می‌کنند که بازی رایانه‌ای فقط جهت بچه‌هاست ولی حقیقت این است که صنعت گیم، صنعت چهارم دنیا هست. صنعت بازی‌های رایانه‌ای در دنیا از درآمدی حدود 6/ 99 میلیارد دلار در سال 2016 برخوردار بوده است.

خاورمیانه، بازاری بکر جهت چهارمین صنعت پولساز دنیا

بازی‌هایی متناسب با فرهنگ بومی

به گفته او، منطقه خاورمیانه یکی از بازارهای بکر جهت صنعت بازی‌سازی است و کشور عزیزمان ایران با سرعت پیشرفتی که دارد وارد دوران بلوغ بازی‌سازی شده است هست. طبیعی توضیح می‌دهد: منظورم از بلوغ این است که گزینش و ساخت بازی از روی علاقه و عشق، دیگر کم رنگ تر شده است و شرکت‌ها و گروههای مستقل با کار علمی‌و تخصصی در این عرصه قدام به تولید می‌کنند، بازار را می‌شناسند و بر اساس نیاز بازار، تخصص و امکانات، پروژه را گزینش می‌کنند. همچنین از لحاظ فنی و هنری به بازی‌های هم سبک خود نزدیک شده‌اند. البته با توجه به اینکه صنعت بازی‌سازی از دو جنبه فرهنگی و اقتصادی جهت کشور ما مهم هست، این عنوان اهمیت جایگاه بازی‌سازان را جهت تولید بازی‌هایی مطابق با فرهنگ بومی‌کشورمان دو چندان می‌کند.

این بازی‌ساز با تأکید بر ضرورت جذب نیروی متخصص می‌گوید: شرکت‌هایی که در داخل کشور عزیزمان ایران مشغول فعالیتند، چه گروه‌های مستقل و چه شرکت‌هایی که در پایتخت و شهرستان‌ها کار می‌کنند، همه به دنبال جذب نیرهایی کارآمد و متخصص در این حوزه اند.

او ادامه می‌دهد: جای تأمل دارد که بازی‌سازی با این پتانسیل که از لحاظ شغلی و درآمدی دارد آیا برایش با وجود جوانان با استعداد که در رشته کامپیوتر، گرافیک و هنر فارغ اتحصیل شده‌اند، نیروهای متخصص کافی وجود ندارد؟ عرصه‌های شغلی در بازی‌سازی بسیار زیاد است و علاقه مندان می‌توانند زمینه‌های مورد علاقه و استعداد خودشان را گزینش و در آن فعالیت کنند، آموزش ببینند، تجربه کسب کنند تا وارد بازار کار شوند.

مردم هنوز هنگامی که نام بازی و بازی‌سازی پیش کشیده می‌شود، تصور می‌کنند که بازی رایانه‌ای فقط جهت بچه‌هاست ولی حقیقت این است که صنعت گیم، صنعت چهارم دنیا اس

به باور طبیعی، کشور ما به عنوان توسعه دهنده و تولید کننده در دنیای گیم نیازمند افراد باهوش با استعداد و کاربلد و متخصص است.

راه اندازی گرایش صنعت گیم

این بازی‌ساز جوان کشورمان اعتقاد است: جهت آموزش افراد متخصص، امیدها به نظام آموزشی معطوف می‌شود ولی نظام آموزشی با چالش‌هایی مواجه است که نتوانسته ضعف‌های خود را اصلاح ببخشد. دانشجویان بعد از آخر تحصیلات، هنوز علاقه و گرایش خود را در بازار کار و اجتماع پیدا نکرده‌اند و مهارت‌های مورد نیاز جهت ورود به آن حرفه و تخصص را ندارند.

او می‌افزاید: دانشگاها باید تعامل بیشتری با بازار کار و اجتماع داشته باشند به نظر می‌رسد گرایش‌های کاربردی به رشته‌های دانشگاهی باید اضافه شود به عنوان نمونه رشته کامپیوتر که مشمول بر گرایش‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار و IT است به صورت تخصصی در گرایشی وارد صنعت «گیم» و «اندروید» شود و یا کلاس‌های آموزشی جهت ساخت بازی در دانشگاه‌ها برگزار شود تا دانشجویان علاقه‌مند بتوانند در این کلاس با صنعت گیم آشنا شوند و تخصص مورد نیاز ابتدایی را کسب کنند.

طبیعی پیشنهاد می‌دهد که شرکت‌هاو نهادهای فعال در صنعت گیم، به بخش آموزشی ورود پیدا کنند لیکن آموزش افراد متخصص و خلاق، فقط با آموزش ممکن است و نباید به یک مرکز آموزشی اکتفا کرد، بایسته است که شرکت‌های بازی‌سازی، آموزش را جدی بگیرند و جهت جوانان با استعداد، پرانرژی و خلاق فرصتی ایجاد کند تا وارد این صنعت شوند.

وی با اشاره به فعالیت انستیتو ملی بازی‌سازی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، به‌منظور تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه‌های مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای، خاطرنشان می‌کند: این انستیتو دوره‌های پیوسته‌ای را جهت تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت بازی‌سازی برگزار می‌کند علاوه بر این با توجه به این‌که بازی‌های رایانه‌ای جدا از سایر شاخه‌های علوم و هنرهای دیجیتال نیست، انستیتو ملی بازی‌سازی، دوره‌ها، کارگاه‌ها و رویدادهای مختلفی را در زمینه‌های مرتبط با علوم و هنرهای دیجیتال برگزار می‌کند.

خاورمیانه، بازاری بکر جهت چهارمین صنعت پولساز دنیا

او در آخر اظهار امیدواری می‌کند که صنعت بازی‌سازی در کشورمان به بلوغ کامل برسد و افراد متخصص و جوانان خلاق، جذب این صنعت شوند تا شاهد پیشرفت این حوزه در آینده‌ای نزدیک باشیم.

منبع:قدس آنلاین

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: آموزش | ایران | بازار | طبیعی | رایانه | آموزشی | جوانان | رایانه | بازار کار

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog